- Będąc posiadaczem prawa jazdy kategorii A nabywa się prawa do kierowania motocyklem, definiowanym jako pojazd samochodowy z silnikiem spalinowym o pojemności skokowej powyżej 50 cm3. Definicja obejmuje zarówno pojazdy dwukołowe, jak i motocykle z wózkiem bocznym. Również określenie to obejmuje również pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół.
Wymagania dla kategorii A2
- Osiągnięcie wymaganego wieku – 24 lat (kurs można rozpocząć najwcześniej 3 miesiące przed osiągnięciem wymaganego wieku, jednak do egzaminu teoretycznego można podejść nie wcześniej niż 1 miesiąc przed kwalifikowanym wiekiem).
- W przypadku gdy Kursant posiada prawo jazdy kategorii „A2” przez co najmniej 2 lata, może ubiegać się o prawo jazdy kategorii „A” wcześniej (np. już w wieku 20 lat, pod warunkiem, że posiada kategorię „A2” od 18 roku życia). Dodatkowo zwolniony jest ze zdawania egzaminu teoretycznego w WORD.
- Założenie Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK) KLIKNIJ
- Z wielką radością informujemy, że posiadamy na wyposażeniu SUZUKI SFV Gladiusa dla kat. „A”. Jest to motocykl z silnikiem typu „V-twin” (dwucylindrowy w układzie V) z zasilaniem wtryskowym.
W trosce o bezpieczeństwo naszych kursantów na wyposażeniu GLADIUSA jest ABS, a także profesjonalne „ogmolowanie” (orurowanie) motocykla. Zresztą przy masie ponad 200kg i mocy powyżej 70KM uważamy takie wyposażenie za niezbędne.
Bardzo się cieszymy, iż czasy kat. „A” na motocyklach typu „250” minęły, gdyż tego typu sprzęt ma się nijak do motocykla, który przeciętnie kupujemy jako pierwszy w naszej karierze po uzyskaniu prawa jazdy. Możemy się jednak pochwalić, że od paru lat udostępniliśmy naszym kursantom HONDĘ CBF 600 tak, aby mogli się zapoznać z różnicami między motocyklem małym (a może nawet malutkim?) typu 250, a motocyklem którego przeciętnie masa wynosi 200 kg a moc 70-80KM. Suzuki Gladius będzie naszym towarzyszem na placu manewrowym i w ruchu miejskim. Jego brzmienie i stabilność jazdy podczas jazd w ruchu drogowym dostarczy nam wielu niezapomnianych wrażeń.
Na placu manewrowym będzie jednak nieco trudniej gdyż manewry przewidziane programem są dość wymagające i umiejętność przerzucania masy motocykla podczas manewrowania będzie wymagała ćwiczeń. Jedno jest pewne – po kursie na kat. „A” będziesz miał wiedzę i umiejętności aby zakupić dla siebie motocykl klasy 600 – kiedyś po kursach na „250” była to sprawa dyskusyjna…
Instruktorzy
- Oczywiście w trakcie jazd szkoleniowych Instruktor jedzie za nami tylko i wyłącznie motocyklem (nigdy samochodem). Pozwala to na bezpośrednią obserwację (z bliska) ewentualnych błędów popełnionych przez kursanta i ich korektę na bieżąco lub w wyniku omówienia na placu manewrowym. Poza tym oprócz tego, że Instruktor z tyłu na swoim motocyklu dodaje „otuchy” swoją obecnością. Tak w ogóle szkolenie „na dwa motocykle” jest po prostu fajne i przyjemne zarówno dla instruktora jak i kursanta. Kiedy stoimy na czerwonym świetle można wymienić uśmiech i wesprzeć dobrym słowem kursanta i zapewnić go, że przeżyje (🙂) oraz, że będzie dobrze 🙂
- Kiedy za kilka lat wyminiesz się ze swoim Instruktorem, pomachasz mu ręką, będzie mu bardzo miło, że pozdrowił go kolejny kursant, który zasilił „zacne grono motocyklistów” 🙂
- W przypadku kursów motocyklowych, aby zminimalizować czas trwania kursu, kursantów najpierw wysyłamy na egzamin teoretyczny do WORDu – zwłaszcza, że większość osób ubiegających o tę kategorię jest czynnym kierowcą i przepisy nie stanowią dla niego żadnego problemu 😉
- Kursant koniecznie wcześniej musi wyrobić numer PKK.
- Oczywiście zapewnimy materiały do samodzielnej nauki, dostęp do aktualnej bazy pytań, a dla tych co bardziej ambitnych, oferujemy możliwość uczęszczania na zajęcia teoretyczne organizowane u nas raz w miesiącu (jest to kurs dla kat. B, trwający 2 tygodnie – kurs ten obejmuje w 90% te same zagadnienia co w przypadku kategorii A).
- Obowiązkowo będziesz musiał zaliczyć 1 spotkanie dotyczące zagadnień z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Zajęcia są prowadzone przez czynnego ratownika pogotowia ratunkowego. Zajęcia można zaliczyć w czasie trwania kursu praktycznego (dotyczy osób, które wcześniej nie posiadały kat A1 lub A2).
Praktyka
- Druga część kursu na prawo jazdy kat. A obejmuje 20 godzin jazd (60’). Dodatkowo ośrodek w ramach kursu daje gratisową 1 godzinę, która przeznaczona jest egzamin wewnętrzny.
- Część praktyczna, czyli tzw „jazdy” wykonywana jest na placu manewrowym i w ruchu miejskim. Oczywiście nim na miasto wyjedziemy rozpoczynamy od placu manewrowego w celu poznania niezbędnych zagadnień związanych z kierowaniem motocyklem i fizyką tej jazdy.
- Na placu nauczymy Was ruszać, hamować, zmieniać biegi, zatrzymywać oraz wykonywać inne podstawowe manewry. Opanowanie tych zagadnień pozwoli ruszyć na miasto i zapoznać się ze specyfiką poruszania się w ruchu miejskim.
- Instruktor będzie jechał za Wami zawsze motocyklem, a łączność kursant-instruktor zapewni profesjonalny sprzęt będący na wyposażeniu ośrodka. Po zakończeniu jazd i pozytywnym wyniku egzaminu wewnętrznego będziesz mógł zgłosić się do egzaminu państwowego w WORD.
- Niezbędnym elementem na jazdach jest kask (z odpowiednią homologacją CE) i rękawice motocyklowe. Tę sprawę pozostawiamy w Waszych rękach z uwagi kwestie higieniczne – jednak jeśli faktycznie nie jesteście w stanie zorganizować sobie kasku na jazdy, możesz na nas liczyć – udostępnimy go Wam (weźcie tylko kominiarkę). Z naszej strony zapewniamy ochraniacze, system komunikacji, jak i odpowiednie oznakowanie kamizelki. Jeśli posiadacie jeszcze inne elementy garderoby motocyklowej, zabierzcie ją śmiało. Bezpieczeństwo to podstawa!
- Zajrzycie tutaj jeśli chcecie się dobrze przygotować na swoje pierwsze jazdy motocyklem.